felicia 32 månader

Medvetenhet om vad "man kan förvänta sig"

Nu har ditt barn en grundläggande medvetenhet om vilka beteenden och företeelser som kan förväntas. Därför kan du vänta dig att ditt barn märker när något avviker - som när ett annat barn får godis innan maten eller om något i godnattrutinen saknas. Om det mesta i ditt barns liv är någorlunda förutsägbart, kommer han eller hon att kunna hantera sådana variationer om du förklarar varför de sker.

Ändrar sitt sätt att prata enligt mottagaren

När ditt barns medvetenhet om andra människor utvecklas, kommer han eller hon att börja modifiera sitt tal, beroende på vem han eller hon pratar med. Du kan märka olika ordval och tonfall vid samtal med vuxna och andra barn och eventuellt t o m ett förenklat språk då ditt barn pratar med ett yngre barn.

Lögner och påhitt

För barn i denna ålder är gränsen mellan fantasi och verkligen fortfarande ganska suddig. Ditt barn kanske säger att han eller hon inte ritade på väggen därför att det önskar att det inte gjort det och inte för att ljuga. Uppmuntra ditt barn att tala sanning genom att ta emot utan att visa ilska eller irritation och förklara att det är värre att ljuga än att göra något som kan ha varit fel. Gör det lätt att tala sanning, så får du lättare bukt med tendensen att ljuga på ett tidigt stadium.

Frågor om hur barn blir till

Ungefär vid den här tiden kan du få svara på frågor om hur barn blir till. Förpassa sagor om storkar, blommor och bin till sagoböckerna och berätta hur det verkligen går till, på ett okomplicerat sätt. Till exempel kan frågan "Var kommer bebisar ifrån?" besvaras med "De flesta bebisar föds ur mammans snippa". Håll dina förklaringar enkla och okomplicerade


(det där pratet om barn har vi haft nu efter att hennes lillebror kom till världen. hon avslutade med att ta sig på sin mage och säga att hon inte har någon bebis i sin mage för hon är själv så liten.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0