torsdag

tro det eller ej, men nu ska jag försöka få mig tid att skriva förlossningsberättelsen :)
kanske inte blir den bästa men jag hoppas att den duger för er.

slemproppen hade börjat komma ut den 16 november. trodde att det var hela för jag tyckte att det  var skapligt mycket. men det kunde ju jag ta och drömma om. det var ingenting mot det som kom den 18 november. en stooor gulaktig klump, som tapetklister.

felicia var beräknad den 19 november som de flesta kanske redan vet. under den dagen kände jag ingenting. höll på att bli helt tokig. hade foglossningar så jag kunde inte direkt springa runt för att försöka få igång det. men jag tvingade mig till att gå runt lite iaf. herregud, vad man ville att hon skulle komma då. även fast man vet att det BF datumet inte brukar stämma. men, man hoppades ju iaf! 
dagen var så himla lång tyckte jag...linus var inte hemma. han var med malmberg någonstans kommer jag ihåg. han kommer väl hem vid 11 på kvällen eller nåt. vid klockan 10 började jag känna att det gjorde ont i magen. det smög sig fram men det blev värre. gick in i badrummet och satte mig i badkaret med rinnande varmt vatten mot magen. superskönt! satt där i en timme. gick och la mig när linus kom hem. sa att jag hade ont i magen.
den natten blev det inte så mycket sömn. sov väl lite korta stunder då och då. förstod att det var på gång men jag ville verkligen vänta in i det sista med att åka upp till sjukhuset för att slippa lunka fram där i sjukhuskorridoren för att få igång värkarna mer.  
vid 5 på morgonen började jag känna att det gjorde ännu ondare. tog tag i mobilen och började kolla hur tätt det var mellan värkarna. var 6 minuter typ. så det var inte så mycket... förstod att det var dags. ringde mamma och sa att det var på gång. väckte linus. tog på mig kläder sen åkte vi hem till mamma . kom väl iväg typ klockan 6.

anledningen till att vi åkte hem till mamma var för att hon skulle vara med på förlossningen.

jag försökte vara så lugnt som möjligt. värkarna kom allt tätare och tätare. tillslut var det bara 2 minuter mellan värkarna (!) så vi bestämde oss för att åka upp till sjukhuset då. ringde innan och sa att vi var på gång.

i bilen hade jag ganska ont. men försökte att tänka på annat.. när vi väl kom in på avdelningen så fick jag stanna 3 gånger i korridoren pga värkar. kunde ju inte gå så vidare snabbt heller direkt. hehö.


jag skrevs in vid 08.01

vid 08.06 satte dom på CTG apparaten som mätte felicias hjärtljud och även värkarna jag hade. i %

vid 08.15 så kollar de hur det var med vattnet. tydligen så hade det siat lite vatten som jag inte hade en aning om på morgonen så hinnan var bruten. de satte igång lite mer på det så det kom klart fostervatten då :)

vid 08.20 visade det sig att  de inte hade en sån bra kontakt med felicia vid CTG så de satte in en skalpelektrod på hennes huvud för att se så allt stod bra till.
vid 08.40 fick jag lustgas. kommer ihåg att jag tyckte att det dröjde innan jag fick den. hehö
var lite väl söt så jag kräktes av den.
08.45 kollade de hur felicia låg och allt såg bra ut.
sen när klockan var 09.00 så  frågade dom hur det var med  min smärta. men då hade jag hittat lustgasen igen så jag var ganska så borta där ett tag. kommer ihåg att jag skrattade och sa åt linus att testa :D  men, bara ett sug! ingen mer! för den var min!
för att mina krystvärkar skulle börja komma igång ordentligt så ställde jag mig på knä lutandes i sängen i ca en halvtimme tror jag. juste, har glömt att säga att linus och mamma stod på varsin sida av mig under hela förlossningen.
vidnär klockan blev 09.40 så började var mina  värkar uppe i 100 hela tiden. hann  inte återhämta mig eftersom jag inte fick några direkta pauser. men det funkade. började känna krystkänslor då.
vid 10.15 satte krystvärkarna igång.
hörde att mamma sa till mig att jag hade slarvat (?) hade ingen aning om vad hon menade med det. men det framkom att det var en hårtuss ifrån felicias huvud som tittade ut :) mamma trodde inte jag hade rakat  mig ordentligt eller nåt. haha. felicia kom ut vid 10.53, hon hade navelsträngen ett varv om halsen. kommer ihåg att hon skrek ordentligt när dom la upp henne på bröstet. den känslan asså! finns nog inget som kan slå den. helt underbart. livet som hade legat i min mage i 9 månader låg nu äntligen på mitt bröst! tårarna rann som fan en lång tid. hehe.
det första hon gjorde var att bajsa ner hela min mage. myysigt!
jag fick sy ett stygn innombords och ett utanpå. hon sa att det egentligen in te skulle behövas men att det skulle underlätta för mig med kisseriet och så :) hehe.

jag ville hem så fort som möjligt. så vi stannade i de 7 tim som är det minsta tiden man ska va där. läkaren tittade bara på henne först och konstaterade att allt var bra. ångrade sen i efterhand att jag in te stan nade åtminstånde en natt. för de fanns de personer som inte hade någon respekt utan tänkte bara på att de ville träffa felicia.. så, det var lite jobbigt..

hoppas att ni tyckte det var intressant nu :)


Felicia Linnea Adonis Samuelsson

första bilden på enbart felicia <3jag och fisan <3


Kommentarer
Postat av: Roowsen

Åhh, vad roligt :D! Bra att det gick bra hela vägen :).

Längtar mer & mer tills det är dags för vår bebbis att komma! <3



Hoppas allt går bra i fortsättningen! och hälsa Linus & Felicia från mig!

2009-01-15 @ 15:19:37
URL: http://stefanrooswall.bloggsida.se/
Postat av: Nalllii

Så bra att förlossning inte va allt för läskig :D

Längtar till min lilla bebis nu :D<3



Världens sötaste flicka fick du:D Jätte söt är hon<3

Hoppas ni har dt bra :D

2009-01-15 @ 16:52:22
URL: http://nathaliejrhjorth.blogg.se/
Postat av: Anette, världens stoltaste mormor

Hej Sara skickar här ett stort GRATTIS till er lilla flicka. Jag var inne för att kolla på hur Felicia ser ut. Hon är jättegullig. Den bilden du har på henne med Hello Kitty-tröjan tycker jag att de små kusinerna är jättelika eller hur? När jag läste din förlossningsberättelse så tårades det i ögonen, vad duktig du är. Kram Anette.

2009-01-26 @ 21:38:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0